אנא סובבו את הטלפון שלכם.

שירות ואחריות
למעלה מ-40 שנה

באנר שירות ואחריות למעלה מ-40 שנה
מגזין שריג

3 מתכונים לאוכל ירושמלי – מחנה יהודה אצלכם במטבח!

הדברים שהופכים את ירושלים למיוחדת – האוויר שלה, השפה הייחודית לה וכמובן – הטעמים שלה צאו איתנו למסע קולינרי ירושלמי במיוחד!
הדברים שהופכים את ירושלים למיוחדת – האוויר שלה, השפה הייחודית לה וכמובן – הטעמים שלה צאו איתנו למסע קולינרי ירושלמי במיוחד!

כמה שירים, ספרים ומילים נכתבו על ירושלים? כמעט קשה לספור. העיר הזו, השנויה במחלוקת, בירת ארצנו, מהווה מוקד אמיתי של עניין, גם בארץ וגם בעולם כולו. הריחות, הצבעים, האנשים, הפוליטיקה, וכמובן, אוויר ההרים הצלול כיין, הופכים את ירושלים לעיר שניתן אמנם לאהוב או לא לאהוב, אבל אי אפשר להתעלם ממנה.

מעבר לשלל הדברים הטובים בעיר, היותה מוקד מעורבב וקסום של דתות, עדות, מגזרים ואמונות, הפכה אותה גם, כמובן, למוקד קולינרי. בשנים האחרונות הסצנה הקולינרית בירושלים הלכה וגדלה, ומכל רחבי הארץ (וכאמור, גם העולם) מגיעים אליה לסיורי טעימות של טעמים ותבלינים ייחודים למקום. אבל הפעם לא רצינו לדבר אתכם דווקא על העכשווי והמודרני, אלא על הטעמים המקורים, המאכלים שרק הוספת המילה “ירושלמי” לשמם, הופכת אותם לטעימים יותר, אז אספנו לכם כמה מתכונים לאותם מטעמים ירושלמים, כדי שתוכלו להנות מהם מבלי לצאת מהבית. אנחנו לא מבטיחים שזה יהפוך את האוויר לצלול, אבל זה בהחלט יגרום לכם להרגיש כאילו אתם בסמטאות העיר מרוצפות האבן.

אז מה הבאנו לכם הפעם? בייגלה ירושלמי, עמוס שומשום, שטבילה אחת בזעתר טרי שולחת את בלוטות הטעם שלכם לירח, מעורב ירושלמי עסיסי לוהט ועמוס תבלינים, ואפילו קוגל ירושלמי, תאמינו או לא, שאם במקרה יצא שלא טעמתם עד היום, תתכוננו להתאהב במעדן המתוק והמפולפל הזה. את כל המתכונים הללו תוכלו להכין במכשיר אחד –Ninja SMARTLID , בעל 11 תוכניות בישול שונות, הכוללות טיגון באוויר חם, גריל, אפייה, אידוי, סיר לחץ ועוד, וגם מצב חדש שישדרג לכם את חווית הבישול במטבח – בישול בשילוב אדים (שהולך להפוך את הקוגל לעסיסי ורך במיוחד!).

מתכון לבייגלה ירושלמי

שומר החומות – מתכון לבייגלה ירושלמי ממכר

בין אם גדלתם בירושלים, והייתם רגילים לקנות בייגלה בעיר העתיקה מאותו מוכר שנמצא שם כבר שנים, או שבתור תיירים המגיעים לעיר הייתם צדים בעיניים שלכם את דוכני הדרכים שעמדו בכל צומת, עם מגדלי בייגלה גבוהים שלא ברור איך לא התמוטטו, כנראה שאין אחד מאיתנו שלא מכיר את הטעם הזה – השומשום הקריספי שעוטף כל ביס, העקצוץ של אבקת הזעתר הארומטית… זה בסך הכל לחם, זה נכון, אבל לחם עמוס טעמים ותרבות. וגם אתם יכולים להכין אותו בבית, וזה אפילו ממש קל!

מה צריכים?

  • 500 ג’ קמח
  • כף שמרים יבשים
  • 50 ג’ סוכר
  • 2 כפיות מלח
  • 3 כפות שמן זית + רבע כוס להברשה לאחר האפייה
  • כוס (250 מ”ל) מים (לא קרים)

איך מכינים?

בקערת המיקסר מתקינים וו לישה ומניחים קמח, סוכר ושמרים. מערבלים קצרות רק כדי שהשמרים ייטמעו בקמח. מוסיפים את שמן הזית והמלח, ואז את המים ומתחילים לערבל במהירות איטית. כדאי להוסיף בערך 4\3 מכמות המים תחילה, לתת לבצק לספוג אותם, ורק לאחר שנוצר בצק, להוסיף את יתרת המים – רק אם צריך. אתם מחפשים בצק חלק ולא דביק, ולפעמים (במיוחד בחורף), הקמח זקוק לפחות מים מהמתכון. לשים את הבצק במיקסר על מהירות נמוכה-בינונית במשך 10 דקות לפחות, כדי לפתח את הגלוטן שבקמח. משמנים קערה גדולה ומעבירים את כדור הבצק אליה, כאשר מקפידים לשמן אותו מכל קצותיו בתוך הקערה. מכסים במגבת לחה ומניחים להתפחה של שעה וחצי. אחרי שעה וחצי מחלקים את התערובת ל-8 כדורים (אם יש לכם משקל, תמדדו 100 ג’ כל כדור), מניחים על שיש עם מעט קמח, מכסים שוב במגבת ונותנים להם עוד חצי שעה לפחות לנוח. במכשיר הסמארט-ליד מעבירים את הסליידר למצב טיגון באוויר\בישול ובוחרים בתוכנית אפייה. מכוונים את הטמפרטורה ל-180 מעלות ואת הטיימר ל-15 דקות.

בינתיים מכינים צלחת עמוקה עם מים קרים ועוד צלחת עמוקה עם שומשום מעורבב עם כפית מלח גס. לוקחים כדור, מגלגלים אותו לרצועה ישרה בגודל שיכנס לתבנית המכשיר. את הרצועה טובלים במים הקרים ומיד מעבירים לצלחת השומשום. מגלגלים היטב עד שכל הרצועה מצופה, ומניחים בתבנית המכשיר. מכניסים כמה רצועות שנכנסות בתוך המכשיר, מבלי לצופף יותר מדי, ואופים במשך 12 דקות. אחרי 12 דקות, פותחים את המכסה, הופכים את הרצועה ונותנים לה 3 דקות נוספות לתפוס צבע. כשהרצועות שחומות ופריכות, הן מוכנות לאכילה. מיד ביציאה מהכשיר, מברישים מעט שמן זית על כל רצועה חמה ובוזקים עוד קצת מלח גס. מגישים עם זעתר.

 

מעורב ירושלמי

קסם בפיתה – מתכון למעורב ירושלמי עסיסי

אם תטיילו ברחבי ירושלים, ובמיוחד בסמטאות שוק מחנה יהודה, תמצאו לא מעט מקומות שטוענים שהם אלו שהמציאו את המעורב הירושלמי. אנחנו לא כאן להכריע מי צודק והיה אבי המנה, אלא רק לספר לכם איך תוכלו לשחזר את הפלא הצלוי והמתובל הזה גם בבית שלכם. תכינו פיתה טרייה ומלפפון חמוץ ואתם בדרך הנכונה.

מה צריכים?

  • 200 ג’ לבבות עוף נקיים
  • 100 ג’ טחול עוף
  • 200 ג’ פרגית, נקייה וחתוכה לקוביות
  • קורט מלח
  • פלפל
  • פפריקה מתוקה
  • כורכום
  • כמון
  • בצל אחד
  • מעט שמן

איך מכינים?

בקערה מניחים את כל חלקי העוף ואת התבלינים, לפי הטעם, בין רבע לחצי כפית מכל תבלין, ומוסיפים כף שמן. מערבבים היטב עד שכל התערובת מצופה ונותנים לזה לפחות שעה של מנוחה במקרר. בינתיים, במכשיר הסמארט ליד מזיזים את הסליידר ימינה למצב טיגון באוויר / בישול ובוחרים בתכנית בישול / צריבה. מטגנים את הבצל שקצצנו לרצועות עד שהבצל מתרכך לאט ומתחיל להזהיב. כשהבצל רק מתחיל לתפוס צבע, מוציאים אותו לקערה בצד. כעת בוחרים בתוכנית גריל, מכוונים את הטמפרטורה ל-190 מעלות ואת הטיימר ל-15 דקות. לאחר שהמכשיר התחמם מכניסים אליו את הבצל המטוגן, מרססים עליו מעט שמן ושופכים את כל נתחי העוף, מערבבים מעט וסוגרים את המכסה. כל 3 דקות פותחים את המכסה, מוסיפים ריסוס קל של שמן ומערבבים את הנתחים לצלייה אחידה. כל הצלייה לוקחת בערך בין 12 ל-15 דקות. תטעמו כל פעם נתח ותראו אם זה כבר מוכן לפי טעמכם. מכניסים לפיתה עם סלטים שאוהבים ונהנים.

קוגל ירושלמי

הכי קרוב לקינוח – מתכון לקוגל ירושלמי מתקתק

הקוגל הירושלמי הוא מאכל נפוץ של יהודי אשכנז, אך נדמה כי בשנים האחרונות הוא מככב במגוון שולחנות שבת של ישראלים מכל העדות. מדובר למעשה, למי שלא מכיר, במאפה אטריות מתוק המשלב קרמל, ביצים ופלפל שחור. שילוב שנשמע מוזר, אך בפועל הופך למעדן שקשה להפסיק לאכול.

מה צריכים?

  • חבילת אטריות ביצים שאוהבים 400 ג’ – דקות או רחבות (ואפשר אפילו פסטה מקרוני רגילה)
  • כוס סוכר + חצי כוס סוכר
  • כף מלח
  • 2 כפיות פלפל שחור
  • כפית קינמון
  • 4 ביצים
  • מעט שמן

איך מכינים?

מתחילים בלבשל את האטריות במים רותחים עם מלח לפי הוראות היצרן. כשהאטריות מוכנות מסננים ומניחים בצד. בינתיים בסיר קטן מכינים קרמל מכוס סוכר על אש נמוכה עד שהסוכר נמס והופך לזהוב. מוסיפים אל הקרמל את האטריות ומערבבים היטב. בקערה קטנה מערבבים את הביצים, חצי כוס הסוכר הנוספת והתבלינים, שופכים את הבלילה על האטריות המקורמלות ומערבבים היטב.

במכשיר הסמארט-ליד מעבירים את הסליידר למצב בישול בשילוב אדים ובוחרים בתוכנית אפייה + אידוי. מכוונים את הטמפרטורה ל-180 מעלות ואת הטיימר ל-23 דקות. מניחים בתבנית את כל תערובת האטריות, מרססים מעט שמן מלמעלה וסוגרים את המכסה. אחרי 15 דקות פותחים לבדוק אם האטריות משחימות מלמעלה. ניתן להשפריץ עוד ריסוס של שמן. לאחר 23-25 דקות, התערובת אמורה להיות אפויה היטב ויציבה. את הקוגל ניתן לאכול חם, או לשמור ולאכול קר מהמקרר.  

 

המוצרים שאתם חייבים להכיר

המתכונים שלנו

שריג אלקטריק

תודה! הפרטים נקלטו בהצלחה

אפשר להציע לכם חברות?

הירשמו עכשיו למועדון שלנו ותיהנו
מ-5% הנחה על כל מוצרי שריג!

* ללא כפל מבצעים והנחות אשר קיימים באתר