אנא סובבו את הטלפון שלכם.

שירות ואחריות
למעלה מ-40 שנה

באנר שירות ואחריות למעלה מ-40 שנה
מגזין שריג

לחם כשר לפסח – כל הטיפים שאתם חייבים להכיר על קמח כשר לפסח

גם אתם לא יכולים בלי פרוסת לחם חמימה בשולחן החג? השנה אתם ממש לא חייבים להסתפק במצות!
גם אתם לא יכולים בלי פרוסת לחם חמימה בשולחן החג? השנה אתם ממש לא חייבים להסתפק במצות!

העולם מתחלק לשני סוגי אנשים. אלו שבמהלך חג הפסח תופסים את הבטן ואומרים שוב ושוב “כמה אכלתי בחג הזה, אני לא יכול להכניס יותר כלום”, ואלו ש… פחות. אלו שמתגעגעים לפיצות, ללחמניות, לחלה הטרייה, לבורקס – בקיצור, אנשי הפחמימות. בין אם אתם מהסוג הראשון או השני, אנחנו יודעים שכנראה כולכם מחפשים תחליפים בחג הפסח, אם לא לכל סוגי הפחמימות אז לפחות לדבר אחד ומיוחד שאף שולחן חג ושבת בישראל לא שלם בלעדיו – כיכר הלחם.

בשנים האחרונות, עם העלאת המודעות למחלת הצליאק ולדיאטות ללא גלוטן, אנחנו רואים יותר ויותר טכנולוגיות מתפתחות, ופסח הוא הזמן בו הטכנולוגיות הללו נחשפות גם לקהל הרחב; מוצרים שבעבר לא האמנו שיוכלו להיות קיימים יוצאים אל השוק כגון קמח ללא גלוטן, ואפילו שמרים כשרים לפסח, וכמובן הדברים מהם הכנו לחמים ללא גלוטן בעבר – ביצים, טחינה ועוד. בעזרת הרכיבים הללו, תוכלו לייצר תחליפים מעולים לשולחן החג ואולי אפילו להשיג את המשפט המיוחל שכל מארח או מארחת חולמים עליו “אתה בטוח שזה כשר לפסח? לא יאומן!”.

אז קדימה, איך מכינים לחם מעולה לפסח? כל הטיפים שאתם צריכים לפניכם. וכמובן, כדי לחסוך לכם זמן, את הכיכרות תאפו בתנור האובן החדש של נינג’ה – תנור אובן טורבו מקס דגם DT203, לאפייה מהירה יותר ולתוצאות מדויקות כמו של תנור מקצועי!

קמח כשר לפסח
קמח כשר לפסח

מתחילים מהבסיס

הבסיס עליו תבססו את בצק הלחם הוא החלק החשוב ביותר בהכנת הכיכר. כפי שכבר אמרנו, ישנן כמה אפשרויות, כאשר הפופולריות שביניהם:

  • קמח ללא גלוטן
  • קמח שקדים
  • קמח מצה בשילוב ביצים
  • טחינה בשילוב ביצים

קמח ללא גלוטן

התוצאה הכי דומה וקרובה ללחם רגיל, תתקבל משימוש בקמח ללא גלוטן, עם שמרים כשרים לפסח או קמח תופח כשר לפסח. את כל המוצרים ניתן למצוא השנה בכל רשתות השיווק ולא צריך לחפש רחוק. הבצק שמתקבל מקמח כזה הוא בצק די נוזלי ולעיתים קשה לעבוד איתו, כך שלא כדאי לבנות על קליעת חלה מבצק יציב וגמיש כמו שאנחנו רגילים, אבל כן תצליחו ליצור לחמניות עגולות או כיכר לחם בתבנית אינגליש-קייק.

קמח שקדים

התוצאה שתתקבל מקמח שקדים כשר לפסח היא תוצאה מעט דחוסה ולא מאד אוורירית, קצת כמו לחם שהכניסו לו מרציפן, אבל מדובר בכיכר מעולה ומלאה בטעם הנפלא של השקדים. נדמה שזו כיכר שתתאים יותר לארוחה חלבית, לנשנוש בבוקר עם חמאה וריבה למשל, משום שהמרקם שלה יכול להזכיר מעט מרקמה של עוגה, ולא ממש לחם.

קמח מצה וביצים

התוצאה שתתקבל מקמח מצה כשר לפסח בשילוב ביצים היא התוצאה המסורתית שכולם מכירים מלחמניות פסח. זה שילוב מעניין בין לחמנייה לפחזניה, וטעם הביצים כאן מורגש. הביצים הן אלו שנותנות את האווריריות ללחם, ולכן הרבה פעמים בפתיחת הלחמנייה או פריסת הכיכר תראו בועות אוויר גדולות מה שהופך את הלחם למאד קליל, אבל לעיתים לא מאד משביע. מומלץ לבחור כאן דווקא בגרסת הלחמניות, משום שכיכר לחם גדולה במרקם הזה כנראה תהיה רכה מדי ופחות נעימה מבחינת מרקם. לחמניות כאלה יכולות להתאים לארוחת על-האש בחול המועד, כתחליף לפיתות.

טחינה וביצים

התוצאה שתתקבל בשימוש בטחינה היא תוצאת מלאת טעם עשיר ועמוק של שומשום, אך גם כאן יש שימוש נרחב בביצים והתוצאה, למרות שימוש באבקת אפייה, תצא מעט דחוסה, אך בהכנה נכונה – לא דחוסה כמו האופציות הקודמות. לרוב, בלחם טחינה משתמשים בנותני טעם נוספים כגון דבש או סילאן, מה שהופך את הלחם למעט מתקתק, ויכול להתאים למשל ללוות מנת דג ברוטב בשולחן הסדר. גם כאן חשוב לומר שמדובר בבלילה ולא בבצק כך שלא ניתן יהיה לעצב אותו כרצונכם לצורת חלה או לחמניות, אלא למזוג את הבלילה אל תוך התבנית כפי שהיא לצורת כיכר.

חומרי התפחה כשרים לפסח

אז אחרי שדיברנו על הבסיס של הלחם, נדבר כמובן על מה שהופך בצק ללחם אוורירי. האפשרויות העומדות בפנינו:

  • שמרים כשרים לפסח
  • אבקת אפייה
  • ביצים

שמרים כשרים לפסח הם שמרים על בסיס פטריה שמגיבים בצורה דומה לשמרים רגילים. הם מגיעים בצורת שמרים טריים (קובייה) או בשקית של שמרים יבשים, ולמעשה, אם תיקחו לחם ללא גלוטן ושמרים כשרים לפסח, תוכלו להכין כל מתכון רגיל שיש לכם ללחם, ותקבלו תוצאה מפתיעה בכמה שהיא דומה (מתכון בהמשך העמוד, כמובן). מלבד השמרים, יש כמובן את אבקת האפייה הכשרה. המוצר הזה מגיע בשתי גרסאות – כמוצר אחד שמשלב קמח ואבקת אפייה ומוכר לכולנו בתור “קמח תופח כשר לפסח” או בנפרד, בשילוב קמח ללא גלוטן עם שקית אבקת אפייה. ההבדל בין אבקת אפייה לשמרים הוא ששמרים מייצרים אווריריות עמידה וחזקה ועוזרים לבצק להתפתח, בעוד שאבקת אפייה מייצרת בועות אוויר לא מאד חזקות. לכן, אנחנו ממליצים על שמרים ללחם, ועל אבקת אפייה דווקא בשימוש בעוגות, עוגיות או לחמניות גבינה למשל, בהם אין צורך בפיתוח בצק אוורירי במיוחד. לבסוף, הביצים, כפי שכבר פירטנו בסעיף הקודם, הקצפה של הביצים מסייעת להכניס אווריריות למאפה, בבועות אוויר גדולות מאד. מבחינת התוצאה, אכן מתקבלת אווריריות טובה, אך טעם הביצים מאד מורגש וצריך לקחת זאת בחשבון.

לחם כשר לפסח
לחם כשר לפסח

ועכשיו, מתכון!

אחרי שנתנו לכם את הבסיס, באמצעותו תוכלו להרכיב כל מתכון שתרצו, עם השינויים הנדרשים, נצרף כמובן מתכון ללחם כשר לפסח המוצלח ביותר בעינינו, המתבסס על קמח ללא גלוטן ושימוש בשמרים כשרים לפסח. כאמור, זו כנראה תהיה התוצאה הדומה ביותר ללחם המוכר לנו.

מה צריכים?

  • חצי קילו קמח ללא גלוטן כשר לפסח
  • חצי קובייה של שמרים טריים כשרים לפסח (25 ג’)
  • 30 ג’ סוכר
  • קורט מלח
  • רבע כוס שמן
  • 2 וחצי כוסות מים (בין 350 ל-400 מ”ל)
  • ביצה אחת

איך מכינים?

בקערת המיקסר מניחים את הקמח, מוסיפים את השמרים והסוכר ומערבבים מעט לאיחוד. מוסיפים את הביצה ואת השמן, קורט מלח ומערבבים. תוך כדי פעולת המיקסר מתחילים להוסיף את המים. בהתחלה 2 כוסות ולאט לאט מוסיפים עוד עד שהבצק אחיד ודביק ונראה קצת כמו ממרח, אבל לא נוזלי. הלישה צריכה לקחת בערך 5 דקות. מכינים 2 תבניות אינגליש קייק משומנות. אוספים את הבצק מהמיקסר בידיים משומנות, מחלקים -ל2 כדורים ויוצרים מכל כדור צורה של כיכר. מניחים כל כיכר בתבנית ומכסים במגבת לחה להתפחה של שעה בערך. אחרי שעה מחממים את תנור האובן ל-200 מעלות, יקח לו 90 שניות בלבד להגיע לטמפרטורה המבוקשת, מניחים את הרשת בקומה 3 ועליה את תבניות האינגליש. מברישים את הלחם במעט ביצה (אפשר לערבב קצת סילאן לצבע שחום יותר), מפזרים קצת שומשום אם רוצים ואופים במשך 12 דקות. לאחר מכן, מנמיכים את הטמפרטורה ל-170 מעלות ואופים עוד 10 דקות, עד שהלחם שחום ומוכן. חשוב לצנן אותו היטב לפני שפורסים, ומומלץ לכסות אותו במגבת מיד כשהוא יוצא מהתנור כדי לשמור עליו רך ולא יבש.

בתאבון, וחג פסח שמח וכשר!

 

המתכונים שלנו

שריג אלקטריק

תודה! הפרטים נקלטו בהצלחה